top of page
  • Writer's pictureLaura Salamon

Önkifejezés és kommunikáció


Gyakran találkozom azzal, hogy nehéz kifejeznünk vágyainkat, motivációinkat, meghúzni a határokat.

A mai írásomban szeretnék elindítani néhány gondolatot az önkifejezéssel kapcsolatban.

Mi tart vissza, hogy ki mondjam az igazam?

Valós, vagy vélt korlátok?

Mit nyersz, vagy mit veszíthetsz?

Az érdekeim mit diktálnak? Miért olyan nehéz mégis?

Néha olyan rejtett vonulatok motiválnak bennünket, melyek nem biztos, hogy összefüggnek a valósággal. Olyan tanult minták mentén haladunk, hogy ha nem illeszkedünk, megítélnek. És mi nem akarunk megítéltetni, ezért alkalmazkodunk. Gyerekként ilyenkor jött a szülői intés, hogy nem így vagy úgy kell viselkedni adott helyzetben. Gyorsan tanultuk meg, hogy alkalmazkodni nyereséggel jár. Mégpedig azzal a nyereséggel, hogy elfogadnak, elismernek, legvégső soron szeretnek. És igen! Ezért nem merjük vállalni, mert a szerethetőségünk feláldozása már túl nagy ár.

Viszont, ha mindenkinek megfeleltem, miért nem vagyok mégsem boldog?

Nagy felismerés volt számomra, hogy sosem lehetek annyira jó, hogy maradéktalanul megfeleljek mindenkinek. Ugyanakkor nagyon fárasztó a folytonos alkalmazkodás, miközben a magam igaza el van nyomva. A végén már azt sem lehet tudni kinek az életét élem…

Figyeltem és arra jöttem rá, az önkifejezést is lehet jól csinálni. Néhány tanulható és fejleszthető eszköz kell hozzá csupán.

1. Bizalom

Ha önkifejezésemet egy belső bizalomból indítom, a fogadtatása is más lesz.Ha eleve nem bízom senkiben és semmiben, bele értve önmagamat is, akkor ez a beszélgetésben is jelen lesz. Hiába fog motiválni a legnemesebb hozzáállás a másik meg fogja érezni, hogy valójában bizalmatlan vagyok a témával.

2. Elfogadás

Elfogadni mások álláspontját is. Minden ember bezárt doboz. Én csak úgy tudok érezni, gondolkodni, látni, ahogy én vagyok összerakva. A másik szintén önmaga szerint. Mindenki tévedhet.

3. Befogadás

Meghallani a másik üzenetét, legalább annyira fontos, mint elindítani a saját üzenetemet.

4. Lelkierő és nyugalom

Ami sértő és bántó, az nem önkifejezés. Az már lélekharc, ami újabb harcot szül. Az önkifejezésben a lélek erős, középpontban van. Önismeretből táplálkozik és közvetíti az „amire valójában szükségem” van üzenetét

Ezen a ponton megélem, hogy szabad nekem önmagamnak lenni, ahogy ezt szabad a másiknak is

6. Bátorság

Mert néha bele kell állni a konfliktusba, akkor is, ha kényelmetlen

7. Tapintat

A szavak mágiája, mellyel minden üzenetemet konstruktív módon tudom eljuttatni a másikhoz

Az ilyen beszélgetés végén csak nyertesek vannak!

131 views0 comments
bottom of page